گاهی به ذهنم می رسید که چرا نهج البلاغه را تا کنون مطالعه نکرده ام؟ و چرا با وجود نصایح بزرگان حتی یک بار هم به سراغ سخنان ارزشمند مولای خود نرفته ام؟ با خودم می گفتم شاید خیلی ها مثل من باشند و حوصله خواندن این کتاب را نداشته باشند و خیلی ها مثل من آنقدر سر گرم دنیا شده اند که هیچ انگیزه ای برای فرا گیری معارف اهل بیت ندارند.

فقط بگوییم دوستدار اهل بیتیم کافیست برایشان سینه می زنیم کافیست. آیا واقعا اینگونه است؟ به نظر من با عقل جور در نمی آید. آیا عاقلانه است مدام بگوییم کسی را دوست داریم و مطیعش هستیم ولی هیچ او را نشناسیم و اعمال مان هیچ مشابهتی با او نداشته باشد؟

به خاطر همه این سوالات  و درگیری های ذهنی تصمیم گرفتم برای اینکه اول خود با کلام امیرالمومنین آشنا شوم و بعد هم شما مخاطبان وبلاگ هر هفته قسمت هایی کوتاه ازنهج البلاغه حضرت علی ( علیه السلام) را در وبلاگ قرار دهم. تا شاید ذره ای هر چند اندک از محبت خود به مولایمان را عملی کرده باشیم.

مباحث نهج البلاغه را می توان به دو دسته مفاهیم عمومی و تخصصی تقسیم کرد.

مباحث تاریخی و اخلاق فردی و خودسازی و ... جزء مفاهیم عمومی اند. برخی دیگر از مفاهیمش فنی و تخصصی است و به علوم و فنون بسیاری از علوم انسانی و غیر انسانی تعلق دارد. مباحثی نظیر فلسفی و اعتقادی اقتصادی سیاسی نظامی طب و ...