دروس عاشورایی زندگی

1.     آرامشی که در عاشورا وجود دارد خیلی مورد توجه است. یکی از مشکلاتی که در زندگی روزمره ما وجود دارد تنش و اضطراب است. نگرانی‌های الکی که خیلی از آن‌ها مهم هم نیستند. یکی از دروس امام حسین آرامش است.

2. دیگر درس صبر است. ما باید صبر داشته باشیم و گاهی خانم‌ها و آقایان در مقابل مشکل‌ها صبر ندارند آن بزرگواران با آن شرایطی که داشتند صبر خود را حفظ کرده بودند.

1.     در ارتباطات اخلاقی درس صداقت به ما داده‌اند. صادقانه آمدند و جان خود را در کف دست قراردادند بدون هیچ دغل‌بازی و دروغ . امام حسین می‌خواسته جانش را بدهد جان که بادمجان نیست. این کار را نکردند که فقط از ایشان یادی بکنند.

2.     درس دیگر وفاداری است. حضرت عباس مجسمه‌ی وفاداری بوده‌اند. برای نماز حضرت هم یاران ایشان در مقابل ایشان برای حفظ جان مولایشان ایستادند. این درس فداکاری و ایثار و از خود گذشتگی به ما می‌دهد.

3.     دیگر درس احترام است. قاسم بن الحسن احترام چه احترامی برای امام حسین قائل بوده است. ایشان باید الگوی ما باشند.

4.     آقا امام حسین و خانم حضرت زینب از بچه‌ها غافل نمی‌شدند. توجه به بچه‌ها داشتند که این هم یک درسی است.

از زندگی شخصی امام حسین چیزی نمی‌دانیم. ولی از زندگی پدر و مادر امام حسین الحمدالله لله خیلی چیزها و گزاره‌ها داریم.


صداقت

حضرت علی به خانم فاطمه هرگز دروغ نگفته‌اند. بسم الله اگر شما می‌خواهید فاطمی و علوی باشید به خانم‌ها و آقایانتان دروغ نگویید. البته تبصره‌ای دارد اینکه ما می‌گوییم صداقت یعنی دروغ نگویید اما منظور نیست که هر راستی را بگویید. دروغ گفتن حرام است راست گفتن واجب نیست. جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت. هر اتفاقی که برای آقا می‌افتد نباید به خانم اطلاع داد و هر اتفاقی که در بیرون برای خانم رخ داد نباید مستقیم به آقا اطلاع دهد. چرا که برخی از راست‌ها هستند که پایه‌های خانواده را متزلزل می‌کند.

آقا متأهل زن و بچه دارد و سرکار می‌رود و خانم هم مجرد سر کار به او می‌گوید که امروز خیلی خوش تیپ شده‌اید. این اتفاقی که امروز سر کار افتاده است را نباید آن مرد به خانمش بگوید. بنده‌ی خدا از امشب خوابش نمی‌برد. آقایان متأهل و آقایانی مجرد که بعداً متأهل می‌شوید بدایند که شما امانت هستید و باید امانت‌دار باشید. اگر به نظر نامحرم بی‌اعتنایی کردید شما در امانت خیانت نکرده‌اید و نیازی به اطلاع یافتن خانم از آن نیست زیرا او زن است و حس تعلق دارد و دوست دارد که شوهرش فقط برای خودش باشد.

خانم سوار ماشین شخصی شده است و راننده تاکسی از آینه ماشین نگاه می‌کند و صحبت ناشایستی با خانم می‌کند. خانم هم عصبانی می‌شود و می‌گوید وایستا می‌خواهم پیاده شوم. بله این حرکت خوب است ولی لازم نیست این واقعه را به آقا بگویید. این بنده‌ی خدا اعتمادش به شما کم می‌شود. از آن به بعد کلی "نکند . . . " به ذهن او می‌آید.

آقایان خواهش می‌کنم تا ۵ شرط را پیدا نکرده‌اید ازدواج نکنید البته نسبی است:

  • رشد عقلانی

  • رشد شخصیتی

  • رشد اجتماعی

  • رشد عاطفی

  • قدرت مدیریت بحران

وفاداری

وفاداری در جامعه‌ی ما خیلی کم شده است و همین علت بسیاری از طلاق‌ها و جدا شدن‌ها شده است. علی و فاطمه به یک ایمانی رسیده بودند و به هم وفادار بودند. وفاداری یک ویژگی اخلاقی است. جوانان و آقایان متأهل به خانم‌هایتان وفادار باشید.

خیلی از مردان ما گمان می‌کنند بی‌وفایی از دید زن یعنی فقط نعوذبالله نستجیر بالله روابط نامشروع ولی بدانید که از دید خانم‌ها بی‌وفایی مصداق‌های دیگری هم دارد مانند گرم گرفتن با خانم نامحرم و با مهربانی با او سلام کردن و شوخی کردن حتی زن اگر خویشاوند باشد مانند زن برادر و .... او نامحرم است فرقی نمی‌کند. باید رعایت کنید چون خانمتان به هم می‌ریزد و دل مشغولی برای او ایجاد می‌شود. باید به حس تعلق خانم توجه داشته باشید.

نباید در شروع زندگی با همسرتان در مورد ازدواج دوم و صیغه حتی شوخی هم کنید. هر چند قصد انجام هم نداشته باشید ولی همین گفتن آن هم تأثیر سوء دارد.

آقا و خانم روبروی هم هستند. همکار خانم آقا تماس می‌گیرد آقا به خانمی که پشت خط تلفن در حال صحبت کردن است از سر عادت می‌گوید جونم، ... جون این زندگی را خراب می‌کند.

حضرت علی می‌فرمودند من به خانم‌های جوان سلام نمی‌کنم با اینکه ایشان سر حد پرهیزکاری بوده‌اند. چون می‌ترسیدند که در جوابشان لغزشی در ایشان ایجاد کنند.

خانم‌های بزرگوار بدانید نزد شوهرتان بی‌وفایی به جز نعوذبالله نستجیر بالله، مصادیق دیگری هم دارد مانند پوشش نادرست و به مهربانی نگاه کردن و شوخی کردن با نامحرم. حتی اگر برادر شوهر باشد و پسر عمو و ... خیر فرقی ندارد او نامحرم است چون ویژگی در مرد وجود دارد به نام ناموس‌پرستی و غیرت .

 

ایثار

حضرت علی و فاطمه نسبت به هم فداکار بودند. فداکاری یک ویژگی اخلاقی است . یعنی ایثار و از خود گذشتگی . خانم فاطمه برای شوهرش از خود گذشت. هم فداکاری‌های مادی داشتند و هم معنوی. اگر حضرت علی یک خرما به دست می‌آورند، این خرما را نگه می‌داشتند به خانم می‌دادند. این یک خرما مصداق فداکاری بوده است در آن روز متناسب با امکانات آن زمان. هر جای دنیا که بپرسید آیا فداکاری بد است می‌گویند؛ خیر خیلی خیلی هم خوب است. امروزه مصادیق فداکاری چیزهای دیگر است. ده خرما هم فداکاری نیست. به طور مثال سه دنگ خانه را به نام خانم بزنید یک فدارکای است. "ما برای وصل کردن آمدیم و نی برای فصل کردن آمدیم" مزاح کردیم. ولی خدا می‌داند همین الآن در قرن حاضر در قرن ۲۱ یک چیزهایی شبیه آن یک دانه خرما مصداق فداکاری است. زن از پدیده‌های عجیب خلقت است مانند اینکه غذا می‌پزد. دو قطعه گوشت گنده و یک قطعه کوچک را در غذا می‌اندازد و دو قطعه‌ی بزرگ را برای شوهر و بچه‌اش می‌گذارد و گوشت کوچک را هم خودش می‌خورد. مگر خانم ایثار نکرد پس آقا شما هم گوشت بزرگ را صید کنید و روی بشقاب خانم بگذارید. این گوشت مهم نیست بلکه پیامی که منتقل می‌شود مهم است رفتار مهم است پیام دارد صحبت که نیست. اینکه برای او جایگاهی قائل می‌شویم برای او مهم است. این، چیزی شبیه آن یک دانه خرماست فداکاری و ایثار است ارزش دارد.

احترام

عزیزان من علی و فاطمه احترام به هم می‌گذاشته. چرا ما از ارزش‌های اخلاقی خود دور می‌شویم. گاهی مشاهده می‌شود زن و شوهر جوان در جمع نسبت به هم احترام نمی‌گذارند. حضرت علی، خانم فاطمه را با لقب و کنیه خطاب می‌کردند. یا بنت رسول‌الله و حضرت زهرا نیز امام علی را با القابی مانند یا ابا الاحسین، ابو تراب، امیر االمؤمین و علی بن ابی‌طالب. هر گونه‌ای که از همسرتان یاد کنید و او را مخاطب سازید دیگران هم از او به همان‌گونه یاد و خطاب می‌کنند . اینکه به همسرتان بگویید زن بگویی یا بگویی مریم  یا مریم خانم یا مریم جان مادر و خواهرتان هم که خواستند ایشان را صدا بزنند از همین الفاظ استفاده می‌کنند. احترام به هم دیگر بگذارید به ویژه در جمع که هستید.

این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا

هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ  (۶۰: سوره الرحمن) آیا پاداش نیکی جز نیکی است ?

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا (۷: سوره اسراء) اگر نیکی کنید به خودتان نیکی می‌کنید و اگر بدی کنید پس به خودتان بدی می‌کنید.

قانون کارما

هر عملی واکنشی داشته و همچنین هر واکنشی خود واکنش دیگری به دنبال دارد و این چرخه همیشه تکرار خواهد شد. قانون کارما می‌گوید شما در هر حال و روزی که باشید، در آسمان‌ها یا در داخل زمین، پشت محکم‌ترین قفل‌ها و یا بر تخت سلطنت، کارمای اعمال شما دیر یا زود، به شما بازمی‌گردد.

امام علی علیه السّلام فرمودند:  أجملوا فی الخطاب تسمعوا جمیل الجواب.  (غررالحکم، ح ۲۵۶۸ ) زیبا سخن بگویید، تا پاسخ زیبا بشنوید.

اگر بگویید اکبر آقا باعث دوری و کمبود مهربانی نمی‌شود.

حضرت علی بارها و بارها فرمودند حبیبتی زهرا.

امام علی حضرت زهرا را با نفسی فداک خطاب می‌کردند. ایشان هم امام علی را با روحی لروحک فداک خطاب می‌کردند.

و والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته