سید مجتبی سادات الحسینی فاضل ( کارشناس معارف اسلامی و اقتصاد  دانشگاه امام صادق علیه السلام)                              

 این روزها وقتی از حضور لوران فابیوس وزیر امورخارجه ی فرانسه در ایران صحبت می شود اولین نکته ای که به ذهن ایرانیان خطور می کند ماجرای ورود خون های آلوده به ویروس HIV  در سال های 61 و 62 و دست داشتن آقای فابیوس در این ماجرا است.درمورد این جنایت تاریخی فرانسه در قبال ملت ایران زیاد صحبت شده است اما نقل قول ها در مورد این جنایت درصورتی موثر خواهد بود که ملت و مسئولین ما به خود بیایند و من باب اینکه مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود، از این جنایت درس عبرت بگیرند و دستمایه ی جنایات دیگر کشور فرانسه نشوند. 

آقای فابیوس به ایران آمد در دیدار با رئیس جمهور ایران از حضور شرکت های اقتصادی فرانسه در ایران خبرداد. خبری که شاید در ظاهر نویدی باشد بر گشایش اقتصادی در صنعت و اقتصاد ایران اما از آنجا که نقل قول های تاریخی را برای عبرت گیری آفریده اند لازم است به خیانت های شرکت های فرانسوی در ایران در سال های گذشته توجه کنیم و از هول صف کشیدن شرکت های فرانسوی برای حضور در بازار ایران در دیگی نیفتیم که اثراتش کمتر از ورود ویروس hiv  به ایران نیست. و ورود شرکت های فرانسوی با آن سابقه ی خائنانه و ضرباتی که به اقتصاد و صنعت ایران زده اند خطری جدی برای اقتصاد ایران است که این روزها بنابر فرامین رهبر انقلاب اسلامی باید به تقویت درون بپردازد نه اینکه ابزاری شود برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت های فرانسوی که در سال های تحریم آنچنان دچار مشکل شده بودند که در واقع نشان شیر شرکت پژو عصا به دست شده بود.

زمانی که اقتصاد کشوری هنوز به استحکام درونی مطلوب نرسیده است خطر ورود شرکت های بیگانه آن هم با آن سابقه ی خائنانه اقتصاد آن کشور را دچار بیماری می کند که دهها سال باید بگذرد تا علاج شود. بیماری ای که نتیجه اش فقیر ماندن آن کشور از لحاظ اقتصادی و فرارسیدن روزی است که مردم فقیر آن جامعه حتی درآمد لازم برای درمان بیماری های خطرناک مانند ایدز که عامل ابتلای به آن بیماری اول فابیوس است و بعد از آن تزریق و ... را نخواهند داشت.

گوشه ای از خیانت های ایدز گونه ی شرکت های فرانسوی در ایران

1- از شرکت توتال شروع کنیم. شرکتی که خیانت های عجیبی به صنعت نفت ایران کرده است. از اقدام شرکت توتال برای حذف شرکت ملی نفت ایران از قراداد تاسیس پالایشگاه 50 هزار بشکه ای سالسبورگ قبل از انقلاب گرفته تا ضربه ی سنگین شرکت توتال به مخازن میدان سیری طی قراداد توسعه ی میدان A و E  سیری.قرادادی که در آن تولید 120 هزار بشکه نفت توسط شرکت فرانسوی تضمین شده بود اما شرکت فرانوسوی هیچگاه به قول خود عمل نکرد و کاری کرد که تولید بیش از 70 هزار بشکه نفت هیچگاه محقق نشود ضمن اینکه موجب افت تولید پیش از موعد شد.(1) 

همچنین اضافه کنید به موارد فوق این خیانت عمدی شرکت توتال در شیوه ی برداشت گاز از لایه های میدان بلال را که طبق اظهارات برخی از کارشناسان صنعت گاز ایران 10 سال از برداشت یکی از لایه‌های پارس جنوبی محروم شده، بدون آنکه کسی از این موضوع مطلع باشد. (2)

البته سخن درمورد خیانت های شرکت های نفتی فرانسوی زیاد است و در پایان به اظهارات سید مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس اشاره می کنم که گفت: فرانسوی ها پس از اینکه تحریم ها شروع شد نقض قرارداد کردند و اطلاعات وسیعی از حوزه های انرژی ما داشتند و دنیا را برای تحریم های بیشتر علیه ما مطلع کردند.(3)

2- در سال 1360 یکی از مسئولین ارشد جمهوری اسلامی درباه خیانت های کشور فرانسه می گوید: «نزدیک به سه سال است بدون هیچ دلیل موجهی حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار ما را که خود دولت فرانسه آن را تضمین کرده است نگاه داشته و یا به بهانه عدم امنیت پیمانکارانی را که با ایران قرارداد داشتند مجبور به ترک ایران کرد اگر ما به این کار نام دزدی ننهیم پس چه نامی به آن بدهیم؟(4)

3- در سال ۲۰۰۳ بین رؤسای‌ جمهور ایران و فرانسه قراردادی امضا شد که طبق آن شرکت خودروسازی پژو فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، این قرارداد تا سال ۲۰۱۴ اعتبار داشت، اما مسئولان این شرکت در تخلفی آشکار و بدون پرداخت خسارت به دلیل تحریم‌ ها ایران را ترک کرد. شرکت پژو در سال ۲۰۱۲ با اعمال فشار شرکت جنرال موتور رابطه اش را با ایران قطع کرد و خودروسازان داخلی حتی موفق نشدند از این شرکت قطعه وارد کنند.(5)

4- اسفندماه 92  علی علیلو رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی از کلاهبرداری شرکت رنوی فرانسه در قرارداد با سازمان گسترش خبرداد و گفت: قرارداد L90 که بین سازمان گسترش و شرکت رنوی فرانسه منعقد شده اعداد و ارقام قید شده در قرارداد با عمل فرق می‌کند به طوری که این فاصله به معادل ریالی 10 الی 12 میلیون تومان است به طوری که  شرکت رنوی فرانسه  از شرکت طرف قرارداد کلاهبرداری می‌کند و این زیان در نتیجه به خریدار تحمیل می‌شود.(6)   

موارد فوق گوشه ای بود از اخلال هایی که شرکت های فرانسوی در راه پیشرفت اقتصاد ایران وارد کردند و مسیر توسعه ی اقتصادی ایران را با کندی مواجه کردند. آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد موضع ما در قبال به صف شدن شرکت های فرانسوی برای حضور در جمهوری اسلامی است. نتیجه ی موضع منفعلانه داشتن در این قبال چیزی نیست جز شکنندگی اقتصاد ایران و مبتلا شدن اقتصاد ایران به بیماری ای که شاید ده ها سال بعد پلاکاردهایی بشود در اعتراض به ورود ویروس های اقتصادی فرانسوی به ایران.